Den korrekte talerække for bryllupstaler

Den korrekte talerække for bryllupstaler

Hvis et bryllup skal følge god skik og brug, så skal en talerække overholdes.

Overhold talerækken ved et bryllupDer er en traditionel talerække for bryllupstaler som er ufravigelig, hvis man skal overholde de gængse regler.

Denne side omhandler talerækken, men du kan klikke her hvis du søger en guide til at skrive bryllupstaler! Nedenunder kommer den korrekte talerækkefølge.

Bryllupstaler – Den rigtige rækkefølge

  1. Første taler er altid værten. Dette er som regel en af brudeparrets forældre eller brudgommen selv. Værtens opgave er kort at byde velkommen og orientere om praktiske hensyn, såsom toiletforhold og rygepolitik. Herefter introducerer værten aftenens toastmaster.
  2. Toastmasteren er derfor den næste i talerækken. Toastmasterens første opgave er at orientere om aftenens forløb og gøre sig selv bekendt, således at evt. personer med uanmeldte indslag ved hvor de skal henvende sig. Toastmasteren har som regel også en tale, men den kommer først senere idet man ikke har flere der skal sige noget før forretten er ryddet af bordet. Det er også toastmasterens opgave at introducere alle fremtidige talere.
  3. Den første egentlige bryllupstaler er brudens far. Han skal takke datteren for barndommen og byde brudgommen velkommen i familien.
  4. Næste levende billede i den klassiske talerække er brudgommen. Traditionen byder at han takker værten for festen (medmindre han selvfølgelig selv har betalt!) og derefter takker brudens forældre for deres datter, sidst men ikke mindst skal han naturligvis erklære sin uforbeholdne kærlighed til bruden.
  5. Den femte der skal tale er forloveren, som traditionelt skal fortælle om brudgommens tilværelse som ungkarl, og det lange venskab han har haft med gommen.
  6. Sjette bryllupstaler er brudgommens far, som ifølge skik og brug henvender sig direkte til bruden og byder velkommen i familien, og fortæller (og i spøg advarer) om brudgommen.
  7. Den syvende i talerækken er bruden. Bruden kan dog vælge at vente med sin tale til allersidst, hvilket toastmasteren får at vide. Bruden fortæller gæsterne om hendes møde og oplevelser med gommen.

Bruden er den sidste bryllupstaler i rækkenHerefter er den klassiske talerække fri, men skal naturligvis aftales med toastmasteren.

Bryd ikke den korrekte talerække

Du må aldrig uanmeldt slå på glasset med mindre det er for en kort skål eller opfordring til at brudeparret skal kysse eller lignende.

Sørg for at aftale med toastmasteren hvor lang tid du har til din tale, og vent med at sige noget indtil du er blevet introduceret.

Foruden denne korrekte talerække til bryllup er der et par andre traditioner foruden talerækken der bør nævnes:

Sådan afbryder du ikke talerækken

  • Hvis bruden eller brudgommen forlader lokalet må mændene/kvinderne kysse den tilbageværende. Hvis det er brudgommen der skal kysses, er det også normalt at en spøgefugl fra mændene bruger en serviet som kyse og lister sig hen og kysser brudgommen.
  • I løbet af talerækken skal brudeparret også kysse hinanden. Dette signalerer man ved lette slag med kniven på enten glasset eller tallerkenen. Man holder først op med at slå når brudeparret har rejst sig (og evt. står op på stolene så alle kan se) og kysset hinanden. Det bliver i denne forbindelse også nogle gange brugt at man tramper i gulvet, hvilket betyder at brudeparret skal ned under bordet og kysse hinanden.
  • En lidt nyere bryllupsskik er at bruden skal løfte op i kjolen og fremvise sit strømpebånd. Som følge heraf er det også blevet normalt at brudgommen skal vise sine boksershorts. Disse punkter er dog på ingen mulig måde traditionelle, men det er blevet meget normalt at bruge dem.

Disse tre punkter kan man til hver en tid opfordre til, uden at det bryder rækkefølgen af bryllupstaler. Se også denne side om specifikke råd til din plads i en talerække.

Andre råd

Det kan være svært at kende alle reglerne, de er uskrevne og der er mange. Med de ovenstående råd er du hjulpet godt på vej, men hvis du vil hel gardere dig, så kan du booke en professionel toastmaster der kan styre hele showet.

  • Det kan være en erfaren én af slagsen som evt. kunne være en stand-up komiker!
  • Et godt bud vil også være at man booker en musiker, der har erfaring i det, så slår man 2 fluer med et smæk og du kan få hjælp til at finde den rigtige musikere til festen!